MOTORSPORT F1: Sedm očekávání před startem druhé poloviny sezóny Formule 1

Petr Zedník - Letní přestávka sezony 2022 šampionátu Formule 1 pomalu směřuje ke svému konci. Necelý týden dělí týmy, jezdce a diváky od startu pátečních tréninků na legendární trati Circuit de Spa-Francorchamps v Belgii. Jako lídr šampionátu vstoupí do čtrnáctého závodního víkendu sezóny Nizozemec Max Verstappen z týmu Red bull racing. Červení býci vedou i pořadí týmů.
1.Dokáže Max Verstappen vyhrát druhý titul mistra světa v řadě?
Všechno tomu nasvědčuje. Závod v Maďarsku byl jasná demonstrace síly nizozemského jezdce v barvách Red bullu. Přes nepovedenou kvalifikaci se dokázal perfektně prokousat z desáté pozice až na první, a tu už udržel až dokonce i přes smyk mezi předposlední a poslední zatáčkou okruhu. Perfektní výkon nejen čtyřiadvacetiletého závodníka, ale i týmu mechaniků při pit stopech a také strategického týmu v čele s Hannah Schmitzovou. Nizozemec v dosavadním průběhu sezóny vypadá jako ještě lepší verze sebe sama než v loňském vyhroceném souboji s Lewisem Hamiltonem. Klidný, rozvážný a hlavně rychlý. Takový je Verstappen v roce 2022. Navíc si to perfektně užívá. Kdo by si taky neužíval souboj se svým kamarádem z dětství, když vidíte jak ho jeho tým sabotuje. Jediný moment, kdy byl Verstappen dole z koně, byl překvapivě závod na domácí trati Red bullu v Rakousku. Mistr světa byl tak vyvedený z míry rychlostí Ferrari a vlastní degradací pneumatik, že jakmile se objevila na konci závodu možnost dojet Leclerca s technickým problémem, Verstappen už nedokázal zatlačit natolik, aby se k Leclercovi vůbec přiblížil. Rakousko je už ale jistě hozené daleko za hlavou a po dvou vítězstvích za sebou bude v Belgii nejmladší vítěz závodu v historii Formule 1 hnaný znovu davy fanoušků za dalším navýšením náskoku. Zatím vše nasvědčuje k tomu, že Verstappen loňský triumf obhájí a stane se tak dvojnásobným mistrem světa.
2.Je Mercedes konečně zpět nebo byl závod v Maďarsku výstřel do tmy?
Pole position v Maďarsku a dvě dvojitá pódia na závodě ve Francii a na Hungaroringu. To je vizitka týmu Mercedes-AMG v posledních dvou závodech. K tomu si můžou připsat i třetí místo v Británii, kde by podle odborníků za optimálního průběhu měli stříbrné šípy i na obě Ferrari. Ale ten start do sezóny. Tak nějak všichni doufali, že se nebude opakovat obrázek z roku 2014. Ale věřili, že bude na čele rovnocenný souboj tří top týmů a za nimi bude blízko McLaren. Bohužel se Mercedes vydal cestou, která překvapila všechny. Auto skoro bez bočnic, které přes svoji hubenou vizáž vyvíjí mnohem víc odporu než o dost širší Ferrari s Red bullem. Kvalifikační tempo, na poměry osminásobného mistra v poháru konstruktérů, bylo tragické a naopak nadprůměrné závodní tempo už nestíhalo dohnat zbylé dva týmy na čele. Ale i přesto budil Mercedes před každým závodem respekt. "Všimli jste si, že Christian Horner s Mattiou Binottem se vždycky chodí dívat na Mercedes," upozorňoval v jednom z dílů podcastu Eisking český závodník Josef Král. Je to oprávněný respekt. Po vylepšeních ve Španělsku a skvělé obraně George Russela na okruhu v Barceloně zmírnil Mercedes vliv poskakování monopostu na svoji rychlost a dokázal se trochu svým soupeřům přiblížit. Závod na okruhu v Silverstone v Británii toho byl jasným důkazem. Od té doby je mistrovský tým konstantně v boji o pódia a nespoléhá se pouze na vypadnutí soupeřů. I když je nutné podotknout, že strategie týmu Ferrari mu k tomu velkou měrou pomáhá. Podle Josefa Krále se ukáže už v Belgii, zda je tým s německými kořeny zpět v boji o vítězství ve druhé půli sezóny. Pokud se tomu tak opravdu stane, bude mít především Ferrari další vrásku na čele.
3.Přijde zmrtvýchvstání Scuderie Ferrari a přestanou dělat stratégové týmu zbytečné chyby?
Opakované strategické chyby představují pád týmu z Maranella v Itálii. Přitom se vše zdálo tak růžové po třech velkých cenách v Bahrainu, Saudské Arábii a Austrálii. Především vítězství Charlese Leclerca s obrovským náskokem v Austrálii působilo dosti fenomenálně. Jenže od velké ceny na italské Imole se začal sen fanoušků Ferrari o mistrovské trofeji bortit. Dvě jezdecké chyby v Imole a ve francouzském Paul Ricard, dva motorové výbuchy v dobře rozjetém závodě ve Španělsku a v Baku a nakonec tři hrubé strategické chyby v Monte Carlu, ve Velké Británii a také na okruhu blízko maďarské Budapešti. Neuvěřitelná porce smůly a naivity jen na straně Charlese Leclera a jeho týmu. Nepřidal k tomu ani stratég Carlose Sainze ve Francii a ani sám Španěl nemá čisté svědomí po nehodách v Austrálii, v Imole a v tréninku v americkém Miami. Přes všechny pochybení a nejistotu je šéf italského týmu Mattia Binotto klidný. "Není tady co měnit. Myslím si, že je to jen otázka sebevědomí, učení a budování zkušeností a dovedností," ujišťoval se po Velké ceně Maďarska Binotto. Zda se díky nabytým zkušenostem jezdci a stratégové posunou a dokážou s velmi rychlým, ne-li nejrychlejším, autem porážet Red bull a Maxe Verstappena, uvidíme už v Belgii. Pokud chtějí získat nějaký pohár, musí tým začít fungovat už od prvního závodu druhé poloviny sezóny. Nesmíme ale zapomínat že Verstappen má na Leclerca už opravdu velký náskok v poháru jezdců.
4.Jak dopadne přestupová sága okolo Ricciarda a kdo na tom může profitovat nejvíc?
Nepřesvědčivé výkony Daniela Ricciarda ve voze McLarenu a ukončení kariéry Sebastiana Vettela se nám postaraly o velice zajímavou náplň letní přestávky. Všechno začalo už mnohem dříve slovními přestřelkami mezi CEO McLarenu Zakem Brownem a Ricciardem. "Kromě vítězství v Monze a pár závodů se naše nebo jeho očekávání prostě nenaplnili. Samozřejmě že bychom ho rádi viděli mnohem blíž Landovi, než teď Daniel je," mluvil v britské televizi Sky Sports Zak Brown na začátku června. Už od té doby bylo veřejným tajemstvím, že se McLaren poohlíží po náhradě za Ricciarda i přes jeho tučné odstupné ve smlouvě. Před závodem v Maďarsku pak vydal oznámení Sebastian Vettel, že na konci sezóny opustí svět Formule 1. To by samo o sobě nebylo až takovým problémem. Jenže už o pár dní vydal Fernando Alonso oznámení o přestupu z Alpinu právě do Astonu Martin na místo Vettela. Alpine pak oznámil příchod mladého talenta Oscara Piastriho, který ale tuto zprávu dementoval a o pár dní později vyšlo najevo, že Australan Piastri rokuje s McLaren. Kruh se uzavřel, jenže co teď. Alonso dobrovolně v první možné chvíli opustil čtvrtý tým poháru konstruktérů roku 2022 a přestupuje do o třídu horšího britského Astonu. Piastri raději, než aby šel k týmu, který jej vychoval, rokuje s týmem, který má formálně jistou jezdeckou dvojici a riskuje že by byl v roce 2023 zaježděný jistým Landem Norrisem. V Alpine zřejmě není něco v pořádku. Co teď? Pro McLaren se to vyvíjí celkem příznivě. Rozloučil by se s Ricciardem a nahradil by ho mladý perspektivní mistr Formule 2 i 3 Piastri. Alpine je naopak v rozkladu, protože během jednoho týdne přišel o vlastní legendu a zkušeného Alonsa a zároveň o vycházející hvězdou, kterou si pod svými křídly v Alpine vypracovávali. Pro Ricciarda existují hned čtyři možné varianty. Buď se s Formulí 1 rozloučí a vydá se do americké série Indycar, nebo do elektrické Formule E. Nebo se Ricciardo přesune zpátky do Alpine, ze kterého na konci roku 2020 utekl právě do McLarenu. Třetí možností je přesun do Haasu a náhrada Micka Schumachera, který stále nemá smlouvu na další sezónu. Mick by potom mohl opustit akademii Ferrari a zakotvit v Alpine. Poslední variantou, tou nejméně pravděpodobnou, je přesun usměvavého Ricciarda do Williamsu místo Kanaďana Latifiho. Na toto místo se ovšem tlačí i Američan Logan Sargeant z Formule 2 a odepisovat se nesmí ani Nicholas Latifi s jeho penězi. Pro dobro všech se tato sága bude muset vyřešit co nejdřív, pokud bude chtít některý z těchto týmů vyvinout co nejkonkurenceschopnější auto na příští sezónu.
5.Kdo bude na konci sezóny lepší z dvojice Mercedesu?
Souboj týmových kolegů v Mercedesu byl hojně zmiňovaný již před začátkem ročníku. Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton na jedné straně, kdežto na druhé straně mladý čtyřiadvacetiletý talent George Russell. Před sezónou vysel otazník vůbec nad setrváním Hamiltona ve Formuli 1. Jeden z nejúspěšnějších závodníků historie ale vytrval a hned v první velké ceně v Bahrainu dojel na třetím místě. Následně ho ale mladík Russell, který před sezónou nahradil Fina Valtteriho Bottase, v několika závodech dokázal porazit a zase se začalo spekulovat o budoucnosti zkušeného Brita. Ten však všechny kritiky umlčel tím, kdy si od závodu v Ázerbájdžánském Baku dojel hned pro pět pódií v řadě. Třetí dojel v Kanadě, Velké Británii a v Rakousku. Druhý pak ve Francii a v Maďarsku. Nezapomínat se ale musí na neuvěřitelné pole position George Russella právě v Maďarsku. Jednalo se o jeho první kariérní pole position vůbec a první pole position Mercedesu od loňského závodu v Saudské Arábii, kde stál na prvním místě na startu Lewis Hamilton. Tato dvojice se nám o zábavu zřejmě bude starat i po zbytek roku a rozdělovat je bude jen pár bodů.
6.Dokáže ještě nějaký středopolový tým dojet na pódiu v závodě nebo bude Lando Norris jediný?
Kromě šestice jezdců z prvních tří top týmů, se na pódium v dosavadním průběhu sezóny dostal pouze Brit ze stáje McLaren Lando Norris. Před začátkem sezóny se spekulovalo, že s novými auty budou mít větší šanci na pódiový úspěch i týmy ze středu pole. Zatím je to přesně naopak a nevypadá to že by se tyto týmy k úspěchu přibližovali. Občas jsou nějaké záblesky, jako například Alonsovo kvalifikační kolo v Austrálii, které však skončilo v bariéře. Nebo Norrisova čtvrtá příčka v kvalifikaci v Maďarsku. Jenže závodní tempo jak Red bullu, tak Ferrari je na mnohem vyšší úrovni. A když už přijde vypadnutí jednoho či více závodníků z výše zmiňovaných týmů, je tam stále Mercedes, který poctivě sbírá důležité body a pódia. Naštěstí nás hned po závodě v Belgii čeká Velká cena Itálie, která v posledních dvou ročnících dokázala, že vyhrát nebo se dostat na pódium může opravdu kdokoliv.
7.Dokáže udržet Alpine čtvrtou příčku v poháru konstruktérů?
Španělský matador a francouzská mladá krev. Fernando Alonso a Esteban Ocon je dvojice týmu Alpine, která má vrátit továrenský tým automobilky Renault zpět tam, kde byl před čtyřmi lety. Ředitelé Alpine si určitě představovali vyšší bodové skóre i lepší příčku v pořadí konstruktérů, jenže k tomu zatím jejich posvátné pětiletky nevedou. Letos zahrály Francouzům do karet nevyrovnané výkony především McLarenu a AlphaTauri. Sami v Alpine ale vědí, že se z první poloviny sezóny dalo vytěžit ještě větší počet bodů než jen devadesát devět. Moc tomu nepřispívají ani souboje mezi samotným Alonsem a Oconem. To, že tým, jenž sídlí z části v britském Enstone, nefunguje tak jak by měl svědčí i odchod dvojnásobného mistra světa Alonsa, který se na další dvě sezóny upsal Astonu Martin. AlphaTauri letos moc těžkým soupeřem zřejmě nebude, ale McLaren se nesmí odepisovat a už upgrady, které přivezli do Maďarska nasvědčují tomu, že se tým z Wokingu zvedá. Bude to ještě těžká práce pro francouzský tým.