MOTORSPORT F1: Plán Audi na vstup do Formule 1 začíná mít jasnější obrysy. Zopakuje se scénář BMW?

24.08.2022
zdroj: RaceFans
zdroj: RaceFans

Petr Zedník - Po Porsche má další německá automobilka z koncernu Volkswagen zájem vstoupit do Formule 1. Výrobce automobilů Audi už několikrát v historii přemýšlel o vstupu do královny motorsportu. V posledních letech ale debaty nabrali na obrátkách. Uvidíme další renomovanou značku závodit pod hlavičkou Mistrovství světa Formule 1?

Značka Audi je ve světě motorsportu známou firmou. Tovární tým Audi v roce 2012 a 2013 opanoval světový šampionát vytrvalostních závodů. Také čtyřikrát v řadě vyhrál jeden z nejslavnějších závodů 24 hodin Le Mans. V roce 2018 zase tovární tým automobilky z Ingolstadtu zvítězil v soutěži týmů v mistrovství elektrických formulí FIA Formula E. Dokonce sedmkrát zvítězil jezdec Audi v populární německé sérii cestovních vozů DTM. Ve formuli 1 dosud tento významný výrobce aut nepůsobil. V minulosti se ale o vstupu Audi do šampionátu diskutovalo. Vše vždy skončilo na názoru automobilky, že účast ve Formuli 1 není relevantní v návaznosti na masovou produkci osobních vozidel. To se ovšem díky zavedení hybridních motorů v roce 2014 změnilo.

Novináři o vstupu automobilek Porsche a Audi spekulovali skoro rok. V květnu letošního roku pronesl ředitel koncernu Volkswagen Herbert Diess výrok, kde potvrdil rozhodnutí obou značek vstoupit v budoucnu do šampionátu. Porsche si šlo jasně za pozicí dodavatele motorů. Na povrch vyšla dohoda s Red bull racing, která už čeká pouze na oficiální potvrzení. Porsche by se tak mělo objevit na startovním roštu v roce 2026.

Audi se však vydává obtížnější cestou. Cílem výrobce se čtyřmi kruhy ve znaku je mít tovární tým ve Formuli 1. Nejprve to zkoušela německá značka s McLarenem, potvrzoval to i bývalý jezdec McLarenu v šampionátu Gerhard Berger. Všechny pochybnosti o setrvání týmu McLaren pak ukončil samotný konstruktér tiskovou zprávou, kde McLaren jednání dementoval a ujišťoval fanoušky o setrvání samostatného týmu. Pro Audi se nabízeli ještě další tři varianty. Aston Martin, Williams nebo Sauber, který momentálně působí pod lehkou podporou Alfy Romeo. Nakonec právě dohodě se švýcarským Sauberem se Audi blíží čím dál víc. Všemu napomáhá například i fakt, že momentální výkonný ředitel Audi Markus Duesmann byl v letech 2007-2009 hlavou vývoje týmu BMW-Sauber.

Švýcarská inženýrská firma Sauber, která vlastní jeden z nejlepších větrných tunelů na světě, má bohatou zkušenost ve Formuli 1. Tým pod vedením zakladatele Petera Saubera poprvé startovala v královně motorsportu v roce 1993 a od té doby je jednou ze stálic šampionátu společně s týmy Ferrari, McLaren nebo Williams. Fúzi s německým Audi přispívá také historie Sauberu. Nejlepšího výsledku v šampionátu totiž švýcarský tým dosáhl, když se stal součástí továrního týmu jiné německé značky, a to BMW. V roce 2007 se po diskvalifikaci týmu McLaren-Mercedes dostalo uskupení BMW-Sauber na skvělé druhé místo v poháru konstruktérů za Ferrari s šampionem Kimim Raikkönenem. V dalším roce se Sauber v barvách Mnichovské značky znovu dostal do Top 3. Jezdecká dvojice Nick Heidfeld a Robert Kubica v těchto zlatých časech předváděli skvělé výkony. Za zmínku stojí především vítězství Poláka Kubici ve Velké ceně Kanady roku 2008. V tomto závodě využil tým Petera Saubera zaváhání především Hamiltona na McLarenu a Raikkönena na Ferrari a pomohl k tomu, aby Kubica dovezl svůj monopost na první příčce. A co víc, Nick Heidfeld svým druhým místem zpečetil double týmu BMW-Sauber. Od roku 2010, kdy BMW opustilo Sauber bylo nejlepším výsledkem týmu 6. místo v poháru konstruktérů v roce 2012 a šest pódiových umístění.

Právě pro tento sentiment je pro Sauber logické vyzkoušet znovu spolupráci s německou značkou. Přičemž stojí za zmínku, že hlavní partner Alfa Romeo v dosavadním průběhu spolupráce od roku 2018 nedává týmu takové finanční prostředky, aby se Sauber mohl zapojit zpátky do boje o pódia. Hlavním mužem by pro založení projektu týmu Formule 1 pro Audi měl být Adam Baker. Baker v minulosti také pracoval pro BMW, kde se potkal například právě s Duesmannem. Dalším adeptem by na tuto pozici podle renomovaného motorsport.com mohl být i Julius Seebach, výkonný ředitel divize Audi Sport. Ať tak, či onak, větrný tunel Sauberu a peníze Audi jsou velice dobrá kombinace. Z podobných důvodů se chtěl s týmem z Hinwilu spojit například i světoznámý Michael Andretti. I on pokuju po vstupu do Formule 1.

Kromě Audi a Porsche, je právě bývalý americký závodník dalším adeptem na vstup do šampionátu. Andretti Autosport již působí ve Formuli E a vstup do Formule 1 je logickým krokem výš. Dalšími kandidáty jsou podle spekulací asijské automobilky Honda a Hyundai. Na výsledek zákulisních bitev si ale budeme muset ještě počkat. Zda Audi opravdu spojí síly s týmem Valtteriho Bottase a Guanyu Zhoua a naváže na odkaz BMW uvidíme nejdříve v roce 2026.

Fotogalerie

www.sportweb.cz
Všechna práva vyhrazena 2022
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky